جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۵
کد خبر: ۸۱۴۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳

بازیگران زن سینما از مشکلات فیلم‌های شهری گفتند

نیکی کریمی، سحر دولت‌شاهی، آنا نعمتی، شبنم مقدمی، بهاران بنی‌احمدی به پرسش‌هایی درباره مشکلات و آُسیب‌های فیلم‌های شهر پاسخ گفتند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هر وقت صحبت از ساخت فیلم شهری می‌شود سینماگران از نبود امکانات و مشکلاتی که برای ساخت این نوع فیلم‌ها دارند می‌نالند؟ به راستی در فیلم‌های ایرانی چقدر تصویر واقعی و درستی از سیمای یک شهر نشان داده می‌شود؟ و اینکه آیا ما فیلم‌های شهری موفق و تاثیرگذار داشته‌ایم و داریم؟ با چند تن از بازیگران در خصوص این مباحث گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

نیکی کریمی: در ایران پلاتوی سینمایی کم داریم

نیکی کریمی کارگردان سینما که با فیلم سینمایی «شیفت شب» در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره بین المللی شهر حضور دارد در این رابطه با بیان اینکه ساخت فیلم شهری در ایران سختی‌های خاص خودش را دارد گفت: از آنجایی که در ایران پلاتوی سینمایی کم داریم و همه صحنه‌ها در لوکیشن واقعی فیلمبرداری می‌شود فیلمبرداری این صحنه‌ها نیاز به هماهنگی بیشتری دارد. 
 
وی افزود: من همیشه در فیلم‌هایم دغدغه اجتماعی دارم و تلاشم این است که مسائل و مشکلات اجتماعی را بازگو کنم. به همین جهت از ابتدا می‌دانم قرار نیست کاری راحت پیش رو داشته باشم و با سختی‌های کار کاملا آشنا هستم. این نوع فیلم ساختن به مبارزه بالایی نیاز دارد که برای من لذت بخش است. 
 
کریمی در ادامه در مورد دشواری ساخت فیلم شهری با توجه به اینکه به عنوان بازیگر پشت دوربین قرار می‌گیرد، گفت: وقتی فیلم می‌سازم به هیچ عنوان به این فکر نمی‌کنم که بازیگر هستم. در فیلم‌هایم در بخش شهری تنها به این فکر می‌کنم که فیلم‌هایم به بهترین شکل ساخته شود. 
 
این بازیگر و کارگردان درباره اینکه چرا تصویر درستی تاکنون از شهر تهران ارائه نشده است، افزود: با صحبت شما موافق نیستم. وقتی فیلم‌های شهری سینمای ایران را در ذهن مرور می‌کنم فیلم‌های خوبی به ذهن من می‌رسد که اتفاقا توانسته‌اند تصویری واقعی از شهر تهران و یا شهرهای دیگر ایران ارائه دهند. اما در این زمینه باید تلاش‌های بیشتری انجام شود.
 
سحر دولت‌شاهی: سینمای ایران فیلم‌های شهری خوبی به مخاطب ارائه داده است

سحر دولت شاهی معتقد است: سینماگران و شهرداری و ارگان‌ها باید با هم تعامل داشته باشند تا بتوانند هرچه بهتر به مشکلات و معضلات شهر بپردازند. 

بازیگر فیلم عصر یخبندان گفت: فیلم شهری با نشان دادن حقایق اجتماعی در بستر شهر است که معنا پیدا می‌کند. 

وی افزود: من معتقدم در طول سال‌های گذشته فیلم‌های شهری خوبی ساخته شده که اتفاقا تهران را به درستی نشان داده است. اما آنچه که اهمیت دارد اینکه کلان شهرهایی همچون پاریس، نیویورک خواه ناخواه خشن هستند. اما در کنار این خشن بودن بافت‌های زیبایی هم دارند. اما به نظرم تهران در کنار خشن بودن از بافت زیبایی برخوردار نیست. به هیچ عنوان نمی‌خواهم زحمات شهرداری را زیر سوال ببرم اما تهران در حال حاضر شهر قشنگی نیست. شاید درگذشته بافت سنتی و زیبایی داشته اما الان وجه ترسناک بودن آن بیشتر غالب است. 
 
بازیگر فیلم متروپل در خصوص ارائه هرچه بیشتر تصویر واقعی از شهر گفت: سینماگران و شهرداری و ارگان‌ها باید با هم تعامل داشته باشند تا بتوانند هرچه بهتر به مشکلات و معضلات شهر بپردازند. 
 
دولت‌شاهی همچنین درباره اینکه چرا اغلب فیلم‌ها در لوکیشن‌های آپارتمانی فیلمبرداری می‌شود گفت: مهم‌ترین دلیل آپارتمانی بودن فیلم‌ها بودجه کمی است که فیلم‌ها برخوردارند و همچنین ساخت فیلم آپارتمانی راحت‌تر از فیلم‌های دیگر است. 
  
آنا نعمتی: جشنواره از ساخت فیلم‌های سینمایی شهری حمایت کند
 
آنا نعمتی معتقد است: جشنواره فیلم شهر زمانی معنا پیدا می‌کند که خود این جشنواره، فیلم‌های سینمایی را برای نشان دادن مشکلات کلانشهر‌ها یا شهرستان‌ها هم حمایت کند و هم به فیلمسازان در جهت نیازمندی‌های لوکیشن شهری کمک کند. 
 
آنا نعمتی بازیگر فیلم پارک وی گفت: مشکلات ساخت فیلم شهری در همه کشورهای دارای سینما وجود دارد. اما یک تیم تخصصی با اعزام بالگرد، ماشین‌های مجهز و افراد مخصوص در ساخت فیلم‌های شهری آن‌ها را از همه طریق حمایت می‌کنند اما در ایران وضعیت ساخت فیلم‌های شهری بسیار مشکل است. 
 
وی ادامه داد: مجوز گرفتن از راهنمایی و رانندگی و کلانتری‌ها، بیمارستان‌ها و..... برای فیلمبرداری از یک طرف، از سوی دیگر برای گرفتن یک پلان خارجی در سطح شهر بازیگران هیچ گونه امنیتی ندارند و با هزار گونه سختی یک پلان گرفته می‌شود. امروزه این فیلم‌هایی که در سینما ساخته می‌شود فیلم شهری نیست. همه در آپارتمان و یا نهایتش، لوکیشن کار در حیاط یا در بیمارستان است. فیلم شهری که دوربین به سطح شهر بیاید عملا نداریم. 
  
شبنم مقدمی: برخی فیلم‌های شهری سیاه نمایی می‌کنند
  
شبنم مقدمی معتقد است: مگر می‌شود در کلان شهری چون تهران مشکل وجود نداشته باشد. اگر نشان داده می‌شود به منزله سیاه‌نمایی نیست. البته نمی‌گویم برخی فیلم‌ها سیاه‌نمایی نمی‌کنند اما بسیاری از آن‌ها به منزله طرح مشکل و ارائه راه حل برای این مشکلات مطرح می‌شود. 
 
بازیگر فیلم امروز گفت: از آن دست بازیگرانی نیستم که بخواهم بازی در فیلم شهری را نسبت به بازی در دیگر گونه‌های فیلم‌های سینمایی ترجیح دهم. هرچند وقتی بازی در فیلم شهری را می‌پذیرم تمرکز بیشتری بر کارم دارم، چون دیگر دغدغه مکان و دوری از محل زندگی را در طول کار ندارم. اما بازی در فیلم‌های شهری برایم ارجحیت خاصی ندارد. 
 
شبنم مقدمی در خصوص چگونگی تصویر واقعی شهر تهران در فیلم‌های شهری گفت: در مجموع اگر بخواهیم در نظر بگیریم شاید ۲۰ درصد فیلم‌های ایران مشکلات شهر تهران را در فیلم‌ها به درستی نشان می‌دهند. بیشتر کارگردان‌ها از ترس اینکه انگ سیاه‌نمایی به فیلمشان خورده شود از به کار بردن مضامین و مشکلات شهر در فیلمشان خودداری می‌کنند. 
 
وی ادامه داد: نه تنها کارگردانان که به نظر من از آغاز نگارش یک سناریو، نویسنده‌ها برای نوشتن مشکلات واقعی شهر با خط قرمزی مواجه هستند و نمی‌توانند وارد مباحث اصلی شهر شوند. 
 
وی افزود: در هر صورت به این نکته باید توجه داشت که بیان مشکلات به این منزله است که برای مشکلات تدبیری اندیشیده شود. مگر می‌شود در کلانشهری چون تهران مشکل وجود نداشته باشد. اگر نشان داده می‌شود به منزله سیاه‌نمایی نیست. البته نمی‌گویم برخی فیلم‌ها سیاه‌نمایی نمی‌کنند اما بسیاری از آن‌ها به منزله طرح مشکل و ارائه راه حل برای این مشکلات مطرح می‌شود. 

بازیگر فیلم «به نام پدر» گفت: فیلمسازان محترم ما باید هم معایب و هم محاسن و ویژگی‌های واقعی شهر را نشان دهند. من به عنوان شهروند تهرانی واقعا دوست دارم در شهری عاری از مشکل زندگی کنم اما وقتی مشکل وجود دارد باید این مشکلات مطرح شود گفته شود تا برای برطرف کردن آن فکر و تدبیری به کار گرفته شود. البته به این نکته باید اشاره کرد که شهرهای بزرگی خواه ناخواه درگیر مشکلات هستند اما باید این معضلات گفته شود تا در رفع این مشکلات فکر شود. 

بهاران بنی‌احمدی: فیلمسازان مشهور فیلم شهری بسازند

بهاران بنی‌احمدی معتقد است: به غیر از فیلم «تهران تهران»، فیلمی که مستقیم به موضوع شهر تهران پرداخته شود در سینما نداریم یا اینکه من از آن اطلاعی ندارم اما به نظرم باید بودجه جداگانه در جشنواره شهر اختصاص داده شود تا راجع به کلان شهری چون تهران با تمام ویژگی‌های منحصر به فردش فیلم ساخته شود. 
 
بنی‌احمدی گفت: متاسفانه برای اولین بار است که مخاطب جشنواره فیلم شهرهستم و فیلمم در بخش مسابقه جشنواره شرکت کرده است. احساس می‌کنم برخلاف امسال این جشنواره تا به حال از برد تبلیغاتی خوبی برخوردار نبوده است. اما امسال رویکرد خوبی را در این جشنواره شاهدیم و افراد مهمی در برگزاری این رویداد گرد هم آمدند. 
 
بنی احمدی همچنین که با فیلم ویدئویی حبیب آقا و جاده شهریار در بخش مسابقه حضوردارد گفت: در سال‌های اخیر به دلیل بودجه کمی که فیلم‌ها داشتند و همینطور مشکلات ممیزی دوربین در سطح شهر نمی‌آید و فیلمبرداری بیشتر به صورت تک لوکیشن انجام می‌شود. اما همانطور که می‌دانیم کلان شهری چون تهران با مختصات و ویژگی‌های خاص، پتانسیل بالا برای ساخت فیلم‌های خوب شهری را دارد. 
 
بازیگر فیلم گس گفت: کشورهای خارجی از فیلمسازان مشهورشان استفاده می‌کنند تا راجع به شهرهای بزرگی چون پاریس یا نیویورک و... فیلم بسازند. به غیر از فیلم تهران تهران، فیلمی که مستقیم به موضوع شهر تهران پرداخته شود در سینما نداریم یا اینکه من از آن اطلاعی ندارم اما به نظر من باید بودجه جداگانه در جشنواره شهر اختصاص داده شود تا راجع به کلان شهری چون تهران با تمام ویژگی‌های منحصر به فردش فیلم ساخته شود.
خبرهای مرتبط
نظر شما